Fejlesztő foglalkozás

 

Célja: Pszichikus funkciók fejlődésében lemaradt, részképesség zavaraival és egyéb problémákkal küzdő gyermekek felzárkóztatása. Az SNI gyermekek igényeihez alkalmazkodva korrektív és kompenzációs megsegítés, amely az integrált gyermek sérülésével összefüggő funkciókat, képességeket fejleszti, illetve visszaállításukra törekszik. s

Fejlesztő pedagógusunk csoportból kiemelten, egyéni fejlesztő program alapján foglalkozik a tanköteles korú gyerekekkel. Egy –egy fejlesztő foglalkozáson

 azonos problémákkal küzdő 5-6 gyerek vesz részt , egy héten kétszer.

A foglalkozások ideje 30’ és 45’ között van.

A foglalkozások anyagát úgy állítja össze, hogy minél komplexebb hatást tudjon elérni. Legnagyobb hangsúlyt a mozgásfejlesztésre fekteti.

 

Mozgásfejlesztő foglalkozások felépítése:

Feszítő- lazító légző gyakorlatok.

Koordinált nagymozgások fejlesztése.

Testkép, testfogalom, testséma fejlesztés.

Térészlelés, téri tájékozódó képességek fejlesztése.

Szabad játék a foglalkozás eszközeivel.

A gyerekek fejlettségi szintjének felmérését egyénileg, tesztek segítségével végzi / állapotfelmérő teszt, mozgásfejlődést mérő tesztek /

 

Egyéni bánásmódot igénylő gyermekek fejlesztő foglalkozásainak felépítése:

A DIFER tesztel felmért azonos részképesség zavaros gyermekek egyéni, vagy mikro csoportos (3-4) fejlesztésének beosztása területenként, csoportból kiemelten. Az adott területekre vonatkozó gyakorlatsorok végzésével, a fokozatosság elvét betartva sikerélményhez juttatás. A játékos foglalkozások keretében a nehezített feladatokkal, gyakorlatokkal biztosított a tanulási képességek, készségek fokozott fejlesztése amelyek megkönnyítik a gyermekek beiskolázási nehézségeit.

 

 

 

 

Egyéni fejlesztési terv minta

Fejlesztendő terület :

Fejlesztés terve, feladattípusok:

hallási figyelem fejlesztése, beszédszervek ügyesítése, aktív és passzív szókincs fejlesztése

képeskönyvek, mondókák, versek, képes dominó anyanyelvi játékok

állathangok utánzása, hangutánzások, játékos nyelv-és ajaktornák

figyelem tartóssága, figyelem koncentráció, kitartás fejlesztése

tárgyak csoportosítása megadott szempontok szerint: Vedd el, amint hallod a nevét!

Kakukktojás! Igaz-hamis játék!

feladatértés fejlesztése feladattudat kialakítása

önfegyelem erősítése

társas-, kártyajáték, egyéni feladatadás naposi-mosdófelelősi feladatok

szem-kéz koordináció fejlesztése

finommotorika fejlesztése (ujj-és kézizmok erősítése)

ritmikus sorok folytatása kirakással, rajzzal,

mozgás követése, utánzása, színezés,

fűzés, tépés, nyírás, ragasztás,

A finommotorika és a taktilis érzékelés fejlesztése (grafomotoros fejlesztés)

vonalkövetés kézzel, ujjakkal, eszközzel

gyöngyfűzés, gyurmázás

ritmikus sorminta, építő-, konstruáló játékok


 

 

A fejlesztő foglalkozásokat Mogyorós Jánosné és Sike Csabáné fejlesztő pedagógus tartja.